divendres, d’octubre 14, 2005

Pla general d'ordenacio urbana.

Títol: Pla general d'ordenació urbana
Promotor: Ajuntament de Vinalesa
Autoritat substantiva: Ajuntament i CTV
Localització: Terme municipal de Vinalesa (València)
Descripció del projecte
1. Objecte del projecte
Es pretén adequar el vigent planejament del terme municipal de Vinalesa, el Pla
general d'ordenació urbana aprovat per la Comissió territorial d'urbanisme en
data 15 de novembre de 1990, als canvis experimentats en les condicions
socioeconòmiques i urbanístiques dels últims anys.
2. Descripció de les característiques més rellevants del projecte
2.1. Segons s'indica, set de les deu unitats d'execució de sòl residencial es
troben executades o en fase de desenvolupament, totalitzant el 80% de les
actuacions integrades. El sòl urbanitzable industrial, per la seua banda, també
s'està desenvolupant i s'ha presentat un pla parcial de millora que queda
contingut en la totalitat d'aquest en la proposta del nou Pla general
d'ordenació urbana i que va obtenir la preceptiva declaració d'impacte
ambiental. Tot això justifica la necessitat la revisió del planejament general.
2.2. La nova proposta considera prioritari donar solució al problema que suposa
el pas de la carretera local V-6026 que va de Meliana a Moncada pel centre de
la població, i pren força l'alternativa de la ronda est després de la
incorporació al planejament de grans infraestructures com són la canalització
del barranc de Carraixet i el distribuïdor comarcal.
2.3. El canvi en el plantejament i definició de la ronda, consensuat amb
l'Ajuntament de Foios atés que afecta en part a aqueix altre terme municipal,
ha permés proposar com a sòl urbanitzable residencial una xicoteta bossa de sòl
lliure entre la ronda oest i el llit del barranc del Carraixet.
2.4. Per a la resta del sòl es proposa mantenir l'estatus actual, excepte
xicotets ajusts.
2.5. La distribució del sòl queda de la manera següent:
. Sòl urbà: 409.097'86 m²
. Sòl urbanitzable: 155.956'78 m²
. Sòl no urbanitzable: 30.702'94 m²
. Sòl no urbanitzable d'especial protecció: 945.700'30 m²
. Es produeix perquè un augment de 10 ha. per al sòl urbà i de poc més de 6 ha.
per al sòl urbanitzable.
3. Alternatives
El projecte considera que no hi ha possibilitat alguna de formular diverses
alternatives i aposta per ajustar el ja consolidat, i queden per a l'estudi
xicotets problemes puntuals de l'ordenació interior.
Tramitació administrativa
1. Informació pública
En data 21 de novembre de 2002 el Servei Territorial de la Direcció General
d'Urbanisme i Ordenació Territorial va remetre projecte tècnic, inclòs estudi
d'impacte ambiental, relatiu al Pla general d'ordenació urbana, i es va incoar
el corresponent expedient d'avaluació d'impacte ambiental.
L'estudi d'impacte ambiental es va exposar al públic, juntament amb la resta de
la documentació tècnica, segons anuncis publicats en el diari Levante, de data
3 de juny de 2002 i en el DOGV núm. 4266, de 7 de juny de 2002.
Durant el període d'informació pública s'hi van presentar 634 al·legacions,
segons consta en els certificats emesos pel secretari . interventor de
l'Ajuntament de Vinalesa, en els quals s'incloïa l'aprovació provisional,
l'informe del tràmit d'informació al públic realitzat i estimació o
desestimació de les al·legacions presentades.
2. Resum de les al·legacions
Del total d'al·legacions presentades només dotze presenten continguts
diferents, si bé dins d'una mateixa al·legació es tracten diversos aspectes.
Cap d'aquestes cita expressament els continguts de l'estudi d'impacte
ambiental, si bé un parell mostren la seua disconformitat amb la localització i
els usos del sòl industrial per les possibles molèsties que pogueren arribar a
produir-se amb motiu de la instal·lació de determinades activitats en l'àmbit
més pròxim als usos residencials.
L'Ajuntament va desestimar aquestes dues al·legacions fent referència a què la
normativa del Pla general d'ordenació urbana preveu limitacions als usos que
s'han d'implantar, com també les condicions tècniques que han de complir
aquests per a assegurar-ne la compatibilitat amb els usos residencials.
3. Peticions d'informació o documentació complementària
En data 21 de juny de 2004 es va sol·licitar ampliació de documentació a
l'Ajuntament de Vinalesa en relació amb la depuració d'aigües residuals i la
gestió dels residus sòlids inerts, rebent-se contestació en data 30 de juny de
2004. El contingut de l'esmentat informe es troba degudament inclòs en el cos
d'aquesta declaració.
Sol·licitud d'informes sectorials
Atesa la falta de referències del planejament al PATRICOVA, en data 15 de juny
del 2004 es va sol·licitar informe l'Àrea de Planificació i Ordenació del
Territori de la Conselleria de Territori i Habitatge, i es va rebre contestació
en data 2 de juliol de 2004. Les referències a l'esmentat informe es troben
també incloses en el cos d'aquesta declaració.
Afeccions legals
1. A Vinalesa es troben classificats dos camins ramaders, coneguts com
assagador del Barranc del Carraixet, de 15 metres d'amplada legal, i assagador
de Sagunt, d'amplària variable.
El primer d'aquests discorre íntegrament pel llit del barranc del Carraixet,
juntament amb el límit oest del terme municipal, mentre que el segon travessa
el nucli urbà actual i connecta els termes municipals de Foios i Alfara del
Patriarca.
2. Per l'extrem occidental del municipi discorre el ja esmentat barranc del
Carraixet, sobre la secció del qual s'està intervenint en diverses fases al
llarg de gran part del desenvolupament lineal d'aquest per a reduir les
possibles avingudes.
Segons el Pla d'acció territorial sobre el risc d'inundació de la Comunitat
Valenciana, el municipi de Vinalesa es veu afectat d'una manera important pel
risc d'inundació en distint grau i abast territorial, i en destaca el risc 1 en
el mateix llit del barranc i el risc 2 en l'extrem nord-occidental del terme
municipal, que afecta tant el sòl urbà com el sòl no urbanitzable vigent i
l'urbanitzable residencial proposat en el nou instrument de planejament.
Finalment, les partides situades al sud del municipi estan afectades per un
risc 6.
Segons la disposició addicional primera del PATRICOVA, Vinalesa no està inclòs
en la llista de municipis afectats per un elevat risc d'inundació.
A la vista de la documentació presentada, el planejament proposat no s'ajusta
als articles 20, 21 i 22 d'aquest Pla d'acció territorial, i tampoc presenta un
estudi d'inundabilitat que concrete, amplie o modifique al mateix en compliment
de l'article 16.
Després de sol·licitar informació a aquest respecte, segons es desprén de
l'informe rebut en data 2 de juliol, emés per l'Àrea de Planificació i
Ordenació Territorial de la Conselleria de Territori i Habitatge amb caràcter
favorable, es va realitzar en el seu moment un estudi d'inundabilitat a escala
de major detall que el del PATRICOVA concloent que el sector a desenvolupar no
està afectat per cap risc d'inundabilitat. No ocorre el mateix amb la part nord
del terme municipal, que presenta un risc 5 però en menor superfície que
establira el PATRICOVA, i es pot eliminar també si es prolongara l'actual
canalització del barranc uns 500 metres aigües amunt del començament d'aquest.
3. Consultats altres aspectes ambientals degudament reglats en les
corresponents disposicions normatives d'aquests, s'estima que no hi ha afecció
directa sobre aquests atesa la seua inexistència en l'àmbit municipal estudiat
o en l'àmbit d'influència d'aquests.
Consideracions ambientals
1. El desenvolupament dels nous sòls urbanitzables proposats es planteja com
una tasca de regularització del perfil del sòl urbà més que com una aposta per
un altre model urbanístic, en créixer llavors en taca d'oli i resolent espais
residuals entre el nucli urbà i el barranc del Carraixet.
En tot cas, ateses les característiques homogènies pel que fa a usos actuals
del sòl es refereix en el terme de Vinalesa, els desenvolupaments urbanístics
impliquen en qualsevol cas la substitució de terrenys transformats a
l'agricultura fa ja molts anys, preferentment cítrics i hortalisses.
2. Com a conseqüència de l'anterior, no es detecten valors destacables entre la
fauna i la flora típiques d'aquests entorns, i resulten els impactes més
destacats els relatius a l'eliminació de sòls al·luvials amb una gran aptitud
per als usos agraris i del paisatge tradicional.
Per l'extensió del creixement proposat i la localització d'aquest, el
plantejament urbanístic pot considerar-se compatible amb el manteniment dels
usos agraris, que continuen conformant el principal paisatge del terme
municipal i l'entorn d'aquest. Per a facilitar-ne la conservació el planejament
ha inclòs aquests sòls en la categoria de no urbanitzables d'especial
protecció.
3. Així, els principals impactes associats als desenvolupaments urbanístics se
circumscriuen al consum de recursos i a la generació de residus, juntament amb
els riscos ja comentats.
En aqueix sentit, l'estudi d'impacte ambiental indica que no hi ha captacions
per al consum d'aigua potable en el municipi, i es proveeix de la xarxa
metropolitana de València i, en conseqüència, de les potabilitzadores de
Manises i Picassent.
En relació amb la depuració d'aigües residuals, s'informa que el nucli urbà
posseeix xarxa de clavegueram que condueix les aigües residuals fins a la
depuradora de l'Horta Nord situada a Alboraia. La xarxa de clavegueram és
comuna per als usos residencials i industrials. Segons les dades aportades, la
depuradora aboca directament al barranc del Carraixet i compleix aquest
abocament les exigències de la legislació estatal i la Directiva 271/91/CEE.
Els residus sòlids urbans són depositats en contenidors i recollits diàriament
per una empresa especialitzada, i traslladats posteriorment a un abocador
controlat. Hi ha recollida selectiva de vidre i cartó per al posterior
reciclatge d'aquests.
A pesar de la informació facilitada en l'estudi d'impacte ambiental, en relació
amb el consum d'aigua potable, la depuració d'aigües residuals i la gestió de
residus no s'hi aporta cap certificat que avale, des d'un punt de vista tècnic
i justificat, el contingut d'aquest.
Per la seua banda, l'estudi d'impacte ambiental identifica una sèrie d'impactes
associats als abocaments incontrolats de residus sòlids inerts procedents de
l'activitat constructiva, principalment com a causa de la falta d'una
infraestructura municipal per a la correcta gestió d'aquests. Els depòsits
d'aquest tipus de residus solen localitzar-se en l'entorn del barranc del
Carraixet.
Segons es desprén de la nova informació remesa per l'Ajuntament de Vinalesa en
data 30 de juny de 2004, que modifica els continguts de la documentació
inicialment avaluada, el municipi de Vinalesa aboca les aigües residuals
d'aquest generades per usos residencials i industrials al col·lector general
executat per la Generalitat Valenciana. A aquest, hi aboquen els municipis del
marge esquerre del Carraixet i connecta amb l'EDAR d'Alboraia. La capacitat de
l'esmentada estació és suficient per al municipi de Vinalesa. No existeixen en
l'actualitat punts d'abocament directe al barranc del Carraixet ja que en el
seu dia van ser eliminats en entrar en funcionament el col·lector comarcal.
D'altra banda, els abocaments incontrolats de residus sòlids inerts procedents
de l'activitat constructiva van ser eliminats amb la canalització del barranc
del Carraixet. La xicoteta entitat del terme municipal no permet la ubicació de
cap abocador per a aquest tipus de residus, i ens remet a l'aplicació de la
Llei de residus per a evitar l'aparició de nous punts d'abocament.
Consideracions jurídiques
1. El projecte examinat constitueix un dels supòsits fàctics en què resulta
preceptiva la formulació d'una declaració d'impacte ambiental prèvia a la
resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell,
segons es desprén de l'article 5é de la Llei d'impacte ambiental i concordants
del Reglament d'aquesta, annex I, apartat 8.G del Decret 162/1990, de 15
d'octubre.
2. En l'expedient s'han observat els tràmits prevists en el Decret 162/1990, de
15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el
Reglament d'impacte ambiental, en la Llei 2/1989, de 3 de març, de la
Generalitat Valenciana i en les altres disposicions que hi són d'aplicació.
3. L'article 13, apartat 2, del Decret 119/2003, d'11 de juliol, del Consell de
la Generalitat, pel qual aprova el Reglament orgànic i funcional de la
Conselleria de Territori i Habitatge, atribueix a la Direcció General de Gestió
del Medi Natural la competència sobre l'avaluació de l'impacte ambiental.
Per tot l'anterior, fent ús de les facultats que tinc legalment atribuïdes,
emet la següent
Declaració d'impacte ambiental
1. S'estima acceptable, a l'efecte ambiental i sense perjudici de l'obtenció
prèvia de les autoritzacions sectorials que hi són d'aplicació, el projecte
sobre el Pla general d'ordenació urbana del municipi de Vinalesa (València),
promogut pel mateix Ajuntament, sempre que es desenvolupe d'acord amb el que
estableix la documentació presentada i amb els condicionants establerts a
continuació.
2. Condicionants per a l'aprovació i desenvolupament del projecte:
I. Haurà d'acreditar-se, davant la Comissió Territorial d'Urbanisme,
l'existència d'aigua potable en quantitat i qualitat suficient per a proveir la
població i els usos complementaris sense cap perjudici per als usos actuals. De
la mateixa manera s'acreditarà la capacitat de depuració de l'EDAR actual i si
no n'hi ha la reserva corresponent per a l'ampliació d'aquesta d'acord amb les
expectatives del projecte presentat, segons informe i condicions de l'òrgan
competent en la matèria.
II. Els residus sòlids inerts hauran de gestionar-se en abocadors autoritzats,
i no hauran de depositar-se en cap moment runes en llocs no autoritzats
degudament. Amb aquest fi, l'Ajuntament exigirà els certificats d'acceptació i
capacitat per part d'una empresa autoritzada a les empreses encarregades de
l'execució dels sectors de sòl urbanitzable. Per la seua banda, haurà d'existir
compromís i capacitat de gestió municipal dels residus sòlids urbans, amb
recollida selectiva de paper/cartó, vidre i envasos lleugers en compliment del
Pla integral de residus de la Comunitat Valenciana.
3. Es notifica a les parts interessades que contra aquesta resolució, per no
ser un acte definitiu en via administrativa no es pot interposar cap recurs, la
qual cosa no és inconvenient perquè puguen utilitzar-se els mitjans que en
defensa del seu dret i interessos estimen pertinents.
4. Aquesta declaració d'impacte ambiental es publicarà en el Diari Oficial de
la Generalitat Valenciana d'acord amb el que disposa l'article 28 del Decret
162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual
s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març,
d'impacte ambiental.
València, 7 de juliol de 2004.. El director general de Gestió del Medi Natural:


Comments: Publica un comentari a l'entrada



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?